Európa sa prepadne do recesie, ak bude pokračovať v politike sankcií

25. júla 2022, zeleznik52, Nezaradené

Príčiny vysokej inflácie a vystupňovanej drahoty

Európska únia má úzko prepojené ekonomiky 28 štátov, kde platí voľný pohyb kapitálu a pracovnej sily, čo má prinášať významné benefity. Vystúpenie VB z únie narušilo pôvodné predstavy o takom rozvoji Európy, aby sa stala významným partnerom USA, Číny, Japonska. Ako si stoja najvýkonnejšie ekonomiky na svete podľa tvorby nominálneho HDP? Na prvom mieste sú USA s HDP 20,5 biliónov USD, na druhom mieste je Čína s HDP 13,4 biliónov USD, na treťom mieste je Japonsko s HDP 4,97 biliónov USD, štvrté je Nemecko s HDP 4,0 biliónov USD, piate miesto zaujíma UK s HDP 2,83 biliónov USD, šieste miesto patrí Francúzsku s HDP 2,78 biliónov USD, siedme miesto zaujíma India s HDP 2,73 biliónov USD, ôsmu pozíciu má Taliansko s HDP 2,07 biliónov USD, deviata je Brazília s HDP 1,87 biliónov USD, desiata Kanada s HDP 1,71 biliónov USD, jedenáste je Rusko s HDP 1,63 biliónov USD. Z Európskych štátov zaujímajú v druhej desiatke trináste miesto Španielsko s HDP 1,43 biliónov USD, sedemnáste je Holandsko s HDP 912,90 miliárd USD, devätnáste miesto patrí Turecku s HDP 766,43 miliárd USD a dvadsiate je Švajčiarsko s HDP vo výške 703,75 miliárd USD. Nominálny HDP TOP 10 ekonomík predstavuje 66 % svetovej tvorby HDP a produkty a služby vytvorené v TOP 20 ekonomikách predstavuje až 79 % svetovej ekonomiky. Zbytok 21 % svetovej ekonomiky sa delí medzi 173 štátov, vrátane väčšiny členov EÚ! V TOP 20 svetových ekonomík sa nachádza iba 5 členov EÚ (Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Holandsko). Prognostici tvrdia, že vývoj bude taký, že do čela svetových ekonomík sa dostanú Čína a India, podiel Európskych ekonomík klesne!

Kde sú korene súčasnej krízy prejavujúcej sa v nebývalej inflácii = znehodnocovaní peňazí, osobitne v Európskej únii? V nesprávnych reakciách politikov na pandémiu COVID 19, v nalievaní nekrytých miliárd € vo forme dotácií na udržanie pracovných miest a rôznych foriem pomoci sektorom ekonomiky postihnutých pandémiou a najmä pochybnými bezpečnostnými opatreniami. Inflačná špirála sa začala roztáčať už na jeseň 2021 a tá bola spustená najmä novými a novými sankciami EÚ voči Rusku od roku 2014 za anexiu Krymu, ktoré sa vystupňovali po otvorenej vojenskej operácii Ruska voči Ukrajine započatej 24.2.22. Sankcie vo svojej podstate obmedzujú, ba zakazujú tovarovú výmenu členských štátov s Ruskom, blokujú Rusku finančné aktíva cca 300 miliárd USD, zakazujú osobám na sankčnom zozname vstúpiť na teritórium EÚ atď. Volania po odstrihnutí sa od ruského plynu a ropy dospievajú do realizačnej fázy, hľadajú sa alternatívni dodávatelia bez ohľadu na to – čo budú tieto dodávky stáť a aký dopad to vyvolá v ekonomikách EÚ. Okrem toho, vedenie EÚ štedro, ba veľkoryso podporuje Ukrajinu aj finančne aj morálne (zaradilo ju medzi kandidátov členstva). Takáto ústretovosť voči nečlenskému štátu je v histórii EÚ nevídaná a v konečnom dôsledku povedie k rozkolu. To čo robí EÚ voči Ukrajine mnohonásobne prevyšuje opatrenia, podľa ktorých sa mali utečenci z Afriky a Ázie v rokoch 2013 – 2015 prideľovať členským štátom podľa určeného kľúča (kvót). Enormný nárast cien energií, potravín, stavebného materiálu, PHM prerastie v krízu skutočného nedostatku na čo občania a firmy vo vyspelej Európe nie sú zvyknutí a už vôbec nie pripravení. Namiesto efektívnych rozhodnutí sme svedkami vajatania o tom, kde všade môžu občania a firmy ušetriť!

Kde je aktuálne a kde smeruje Slovensko?

Slovensko po vstupe do EÚ v 2004 nastúpilo trajektóriu dobiehania vyspelých demokracií v životnej úrovni a vo fungovaní právneho štátu. V roku 2020 sme vykázali HDP vo výške 101,89 miliárd USD, čím sme zaradení na 61 miesto vo svete. Podelené počtom obyvateľov cca 5,5 miliónov vychádza tvorba HDP na obyvateľa vo výške 18,5 miliónov USD, to nie je málo, ale ani veľa. Tempo dobiehania našich vzorov sa spomaľuje a čoskoro začneme cúvať (ekonomický rast nedosahuje deficit, čím vzniká vnútorný dlh). Za tejto situácie je nevyhnutné rozumné narábanie so zdrojmi, riadenie štátu ku prospechu občanov, vedenie širokého sociálneho dialógu – teda vykonávať moc transparentne a konsenzuálne.

Čo máme na Slovensku? Rozoštvanú vládnu koalíciu, ktorá nevie nájsť spoločnú reč a mnohé problémy jej unikajú ako voda z prúteného koša. Zaujímavé, že vláda nie je schopná vygenerovať účinné zákony, ktoré by krotili infláciu a drahotu, ale na „pomoci“ pre Ukrajinu alebo vo vytváraní podmienok pre US AIR FORCE sa dohodne za pár hodín. Ideme po veľmi nebezpečnej ceste plnej výmoľov. Nádej na usporiadanie vzťahov vo vládnej koalícii je minimálna! Avizované jesenné a zimné problémy s nedostatkom energií a ich ceny budú znamenať koniec „Najlepšej vláde akú Slovensko kedy malo“!!!