Právo na štrajk je garantované Ústavou SR, podrobnosti stanoví zákon. Zákonná forma štrajku je v zákone o kolektívnom vyjednávaní a právo organizovať štrajky majú dané do vienka odborové organizácie, najmä v spore so zamestnávateľmi o uzavretie kolektívnej zmluvy. V časoch druhej Dzurindovej vlády sa konal cca týždňový štrajk na železniciach, ktorý bol protestom najmä proti rušeniu málo-výkonných tratí. Predbežné opatrenie vydané po výzvach vládnych politikov OS BA I, štrajk zastavilo. Až oveľa neskôr Ústavný súd SR rozhodol v spore tak, že opatrenie OS BA I bolo vydané v rozpore s ústavou. Príznačné bolo správanie sa masových médií, štrajku nepriali a organizátorov štrajku vystavili kritike aj otvoreným hrozbám. Zamestnanci združení v odborovej organizácii majú právo na štrajk (protestné prerušenie práce), ale je neprípustné brániť iným zamestnancom vykonávať prácu alebo akokoľvek ohrozovať bezpečnosť občanov. Z nedávnej histórie možno pripomenúť úspešný štrajk zamestnancov automobilky Volkswagen za zvýšenie miezd a viacero štrajkov organizovaných OZ KOVO.
Požiadavky UNAS sú nesplniteľné a nie je to ich prvý pokus
Únia autodopravcov Slovenska je stavovská organizácia nie odborový zväz a nezdružuje zďaleka väčšinu autodopravcov, takou organizáciou je ČESMAD. Po roku 2006 už nikdy nedošlo k tomu, aby štátne orgány štrajk zakázali alebo jeho organizátorov prenasledovali. Tak sme tu mali opakované „štrajky“ v školách, nemocniciach a v organizáciách zabezpečujúcich dopravu. Nemálo chaosu spôsobili stavovské organizácie v zdravotníckych zariadeniach. Napríklad „Komora sestier a pôrodných asistentiek“ štrajkovala tak, že stovky sestier podali výpoveď z pracovného pomeru. Príznačné bolo načasovanie tohto zbabraného protestu, práve pred parlamentnými voľbami a politický motív sa tak nedal utajiť.
V týchto dňoch UNAS organizuje vraj výstražný štrajk za zníženie cestnej dane na polovicu a zastavenie výberu mýta a to starým „osvedčeným“ spôsobom, kamiónmi a traktormi blokujú cestné úseky a dôležité križovatky. Zhovievavosť orgánov štátu, konkrétne OČTK je pozoruhodná! Ministri dopravy a financií okamžite začali rokovania, ale nepochodili. Ponuku na zníženie cestnej dane o 12,5% teda o celú 1/8 neprijali, „Drobné si môže nechať“ povedal na kameru predstaviteľ UNAS pripomínajúci lesného manekýna. Len veľmi diplomaticky sa hovorí o tom, že UNAS prichádza s krížikom po funuse (schválení štátneho rozpočtu) a 6 týždňov pred voľbami nepochybne ide o pokus zabiť jednou ranou dve či dokonca tri muchy.
Cesty sú verejnoprospešné zariadenia a slúžia všetkým účastníkom cestnej premávky. Blokovanie križovatiek či dokonca hraničných prechodov a obsadzovanie cestných úsekov, či spomaľovanie dopravy je nielen dopravným priestupkom, ale nepochybne aj prečinom či trestným činom v súbehu so vznikom vysokých škôd, ohrození zdravia a životov tých, ktorí nemajú s protestom nič spoločné! Všimnime si naše masové médiá, akoby vo svojich reportážach fandili anarchistom podľa hesla „Čím horšie pre nich – tým lepšie pre nás“.
Autodopravcovia môžu štrajkovať tak, že zastavia prácu, odstavia kamióny na parkoviskách a zorganizujú hocijakú demonštráciu, ale nemajú právo blokovať dopravu! Predstavitelia ČESMAD by boli spokojní so znížením cestnej dane o 1/8 a či naplnia svoje vyhrážky predstavitelia UNAS, to sa uvidí. Podľa môjho názoru by mala zasiahnuť polícia a uvoľniť cesty, ak nepomôžu blokové pokuty a bude to potrebné aj s použitím donucovacích prostriedkov.
Keby mne nejaky kamionista blokoval vjazd do ...
Pravo vychadza zo zakona. Podla akeho zakona ...
Neprehanam. Podla tu uz spominaneho zakona 2/1991:... ...
podľa mňa tento takzvaný štrajk je nezákonný,... ...
Bratislava je dennodenne zatarasená desiatkami ...
Celá debata | RSS tejto debaty