Výkon akejkoľvek náročnejšej práce je nemysliteľný bez teoretickej a praktickej prípravy adepta na výkon daného povolania. Čím je pracovná pozícia náročnejšia a zodpovednejšia, tým sú aj kvalifikačné predpoklady prísnejšie. Na riadiace pozície vo firmách a samozrejme aj v štátnej správe sú organizované konkurzy, súbehy, výberové konania, veľkí i menší zamestnávatelia využívajú služby špecializovaných agentúr, ktoré pre lustrujú záujemcov a vyberú z nich tých najschopnejších.
V politike je zodpovednosť na výbere kandidátov na poslancov NR SR na kandidujúcich subjektoch. Všetky politické subjekty sa hrdia tým, akú kvalitnú majú kandidátsku listinu, akú stabilitu ponúkajú a garantujú. Je však na voličoch komu odovzdajú do rúk kľúče od výkonu moci legislatívnej a výkonnej. Keby voličom do výberu nehovorili masmédiá a rôzne angažované tretie subjekty, bolo by rozhodovanie voličov jednoduchšie.
Bez VŠ vzdelania je kandidatúra na poslanca opovážlivosť a postaviť takého nedouka na ministerský alebo obdobný riadiaci post si dovolí len málokto. Výnimky však existujú, stredoškolákov nájdeme dokonca aj v Európskom parlamente! Overiť si vzdelanie kandidátov je jednoduché, lebo ich akademické tituly sú uvedené na volebnom lístku a tiež ich povolania. Tu však platí, že nie je titul ako titul a nie je univerzita ako univerzita. Podrobnejšie informácie o vzdelaní a praxi kandidátov nájdeme na webových sídlach politických subjektov alebo v nimi vydaných tlačovinách.
Praktické skúsenosti a konkrétne dosiahnuté výsledky sú dávané na roveň, ba pre výkon riadiacich funkcií dostávajú v rozhodovaní o kandidátovi vyššiu váhu, ako teoretická príprava, lebo platí, že vzdelávať sa a zvyšovať si tak kvalifikáciu v odbore je potrebné celý život.
Pre výkon funkcie pri riadení štátu sú nevyhnutné aj komunikačné schopnosti, jazyková vybavenosť, čiže dokonalé ovládanie najmenej jedného svetového jazyka.
Z veľkého množstva odvysielaných diskusií si možno urobiť celkom objektívne zhodnotenie predpokladov popredných kandidátov politických strán. Čo konkrétne bolo možné počuť a vidieť?
1, Rôznorodú odbornú prípravu, nejaké vzdelanie majú takmer všetci kandidáti.
2, Väčšina kandidátov však nemá žiadnu praktickú skúsenosť s riadením orgánov štátu alebo samosprávy.
3, Veľká skupina kandidátov nevie zaujať rečovým prejavom, niektorí majú dokonca rečové defekty.
4, Neverbálna komunikácia ktorá demaskuje skutočné parametre kandidáta viacerých diskvalifikuje.
5, Z krátkeho testu znalosti anglického jazyka lídrov je pozoruhodné zistenie, že s kuchynskou slovnou zásobou a výslovnosťou na úrovni začiatočníka, by viacerí naši lídri utrpeli poriadnu hanbu.
6, Závažným zistením je aj poznatok, že viacerí lídri neváhajú klamať v priamom prenose, osočovať a uvádzať nepravdivé údaje, len aby zaujali poslucháčov, sľubovať nesplniteľné.
7, Zazneli aj otvorené vyhrážky ktorých aktéri tak deklarovali túžbu nahrádzať OČTK, čo je neprípustné.
Záver:
Voliť akokoľvek odhodlaných amatérov a diletantov na najvyššie pozície v štáte je hazard s vývojom a smerovaním Slovenska, ktorý ohrozí to čo bolo za historicky krátky čas dosiahnuté. Preto je potrebné pri výbere dva krát merať a až potom strihať. Pozor na to, aby sme s vaničkou nevyliali aj dieťa!
Opravujem ... prednášal... ...
Som postarší muž, ktorý má rozsiahle praktické... ...
Celá debata | RSS tejto debaty