Pro-ukrajinská vláda SR má problém!
Velenie federálnej ČSA v roku 1991 pristúpilo k posilneniu protivzdušnej obrany SR, na leteckú základňu Sliač bola dislokovaná samostatná 81. stíhacia letka, spolu so zabezpečovacím práporom, bola základom pre vznik samostatných vzdušných síl OS SR. Ešte v tom istom roku bola preorganizovaná na 1. stíhací letecký pluk. Vo Zvolene bolo vytvorené veliteľstvo 1. divízie protivzdušnej obrany, ktorému boli postupne podriadené raketové útvary PVO v Nitre, Pezinku a Rožňave.
V rámci delenia majetku ČSFR pripadlo Slovensku 9 bojových stíhačiek MIG 29A a jeden dvojmiestny MIG 29UB. V rámci deblokácie ruského dlhu v roku 1993 a 1994, SR získala ďalších 5 MIG 29A a jeden MIG 29UB. Všetky boli dislokované na základni Sliač, odkiaľ strážili naše nebo – v prípade jeho narušenia vyštartovala dvojica MIG 29A proti narušiteľovi. Spravidla išlo o civilné lietadlá, ktoré pre poruchu alebo nechtiac nekomunikovali s letovým dozorom. Prepadové dvojmotorové nadzvukové stíhačky boli pýchou vojenského letectva SR. Display piloti sa s nimi predvádzali na leteckých dňoch a vojenských prehliadkach, inak pohoda – no došlo aj k nehodám. Dva stroje sa zrazili pri cvičnom lete nad Spišom v roku 2002, jeden havaroval v roku 2019 lesíku pri Nitre, keď pilot použil katapultáž. Stroje vyrobené v 80. rokoch minulého storočia mali zabezpečený servis vykonávaný technikmi výrobného závodu, generálne opravy sa však nevykonávali! Ako sa približoval vek technickej životnosti, bolo servisné zabezpečenie sprevádzané narastajúcimi problémami. V bojovej pohotovosti boli nepretržite 4 kusy MIG 29A a v letu-schopnom stave celkom 5-8 strojov. Stávalo sa, že niektoré stroje boli „vykrádané“ – boli z nich demontované náhradné diely. Ku koncu augusta 2022 boli naše MIG 29 uzemnené, prestali lietať ani len leteckého dňa na základni Kuchyňa sa nezúčastnili. Servis od výrobcu pre embargo už nebol možný! Náš vzdušný priestor v prípade potreby zabezpečujú F 16 z Poľska a Saab JAS 39 GRIPPEN z ČR. V politických kruhoch sa hovorí o darovaní či predaji 11-12 strojov MIG 29A Ukrajine už pol roka. Vo februári 2013 prezident Ukrajiny požiadal predstaviteľov SR o dodanie MIG 29A. Poverený premiér vlády SR v demisii prisľúbil žiadosti vyhovieť.
Je to nepotrebný šrot alebo zničujúca zbraň?
Vývoj „Mikojan-Gurievič“ MIG 29 začala konštrukčná kancelária „Mikojan“ na začiatku 70. rokov 20. storočia. Prvý skúšobný let absolvoval prototyp v roku 1977. Vývoj poznačili snahy dosiahnuť protiváhu americkým stíhacím lietadlám F 16 a F/A 18, protiváhou amerického F 15 bol väčší a ťažší stroj SU 27. Vojenské letectvo ZSSR prevzalo prvé letky MIG 29 v roku 1982. Výroba základných verzií MIG 29A rýchlo pokračovala, výroba modernizovaných strojov MIG 29 pokračuje aj mimo RF. MIG 29 bol úspešný exportný artikel, celkom bolo vyrobených viac ako 1.600 kusov, ktoré sa objavili vo výzbroji letectva 30 štátoch sveta.
MIG 29A je ľahký dvojmotorový, prúdový stíhač určený na vybojovanie vzdušnej nadvlády v priestore frontu. To znamená, že jeho parametre ani výzbroj nie sú primárne určené na útoky proti pozemným a námorným cieľom. Hmotnosť naloženého stroja je 15.240 kg, maximálna vzletová hmotnosť je 18.480 kg. Dvojprúdový motor Klimov RD-33K má ťah 49,4 kN, s prídavným spaľovaním 86,4 kN. Maximálna rýchlosť 2.445 km/hod, to je viac ako Mach 2 vo veľkej výške. Akčný rádius 700 km, dolet 2.100 km, dostup 18.000 metrov. Stúpavosť 330 m/s to znamená konkurencieschopné letové parametre, obratnosť a ľahkú ovládateľnosť. Výzbroj tvorí 30 mm kanón GŠ so zásobou 150 nábojov. Na celkom 6 závesoch pod krídlami môže niesť rôznu výzbroj s hmotnosťou do 3.500 kg. Sú to rakety vzduch – vzduch s tepelným alebo radarovým navádzaním alebo rakety vzduch – zem s laserovým navádzaním, alebo raketnice s neriadenými raketami vzduch – zem resp. vzduch – voda. Naše MIG 29A neboli zásadnejšie modernizované a tak pokiaľ dodnes môžu konkurovať F 16 a F/A 18 svojimi letovými vlastnosťami, zaostávajú pokiaľ ide o avioniku a výzbroj. Po vstupe do NATO boli naše MIG 29A vybavené štandardami NATO pre vzájomnú komunikáciu a rozpoznávanie lietajúcich objektov.
Pôvodný MIG 29 bol v ruskom výrobnom závode modernizovaný na MIG 29B a napokon na MIG 29 SMT, ktorý má zvýšený dolet, nový radar a variabilnejšiu výzbroj. Verzia MIG 29K je uspôsobená na pôsobenie z lietadlových lodí.
Ako budú naše stíhačky Ukrajincom poslané?
MIG 29A nie je schopný operovať z nespevnených letiskových dráh a je známe, že delostrelectvo, letectvo a námorníctvo RF venuje osobitnú pozornosť vojenským letiskám na Ukrajine. Významná časť letectva UA bola zničená na zemi, menej vo vzduchu, preto to úsilie získať pôvodnú spôsobilosť.
Samotná logistická operácia „poslania“ nebude jednoduchá úloha. Musíme zhodnotiť technický stav strojov, preveriť ich letovú schopnosť a spoľahlivosť. Máme kapacitu to zodpovedne preveriť? Ak tomu vyhovie povedzme 8 strojov – to bude dobrý výsledok, no ako ich pošleme? Môžu ich dopraviť naši piloti bezpečne do Užhorodu? Máme ešte k dispozícii aspoň 8 pilotov? Čo sa dá urobiť so zostávajúcimi strojmi? Najskôr ich môžeme rozobrať tak aby mohli byť dopravené na kamiónoch alebo špeciálnych vagónoch. Budú mať ukrajinskí mechanici záujem a možnosť rozobrané stroje zložiť a uviesť ich do stavu vyhovujúceho na lietanie alebo ich použijú ako náhradné dielce.
Zo strojov musí byť demontovaná technika, ktorá je tajomstvom armád NATO, ako a čím bude potom zabezpečená komunikácia pilotov navzájom a s letovým dozorom?
Argumenty za poslanie sú všeobecne známe, ale?
Vládni politici, osobitne poverený Minister obrany vlády SR, majú vo veci jasno. Sú odhodlaní to urobiť a basta! Tvrdia, že musíme Ukrajine pomáhať aj vojenskou technikou, aby sa mohla brániť agresii a v konci koncov vytlačiť vojská agresora zo svojho územia. Je príznačné, ako nadšene poverený premiér referuje, že malá SR môže byť prvá krajina, ktorá Ukrajincom pošle stíhačky a tak vstúpi do dejín!!! Okrem stíhačiek, ktoré vraj zachránia stovky životov vojakov aj civilistov, máme v pláne dodať aj polovicu našich systémov PVO krátkeho a stredného dosahu označovaných ako KUB, záujem je o ďalšie húfnice ZUZANA 2, tanky T 72 (za ktoré by sme mali získať ako protihodnotu menší počet tankov Leopard 2A4). My už MIG 29 nikdy nebudeme používať a z Európskeho mierového nástroja môžeme získať 150 mil. €, mieni minister! Vyhrážky zaznievajúce z Moskvy nemáme brať vážne, viac ako 60 štátov sveta pomáha Ukrajine a Rusko nemôže rozpútať vojnu proti všetkým. Keby UA musela kapitulovať budeme mať na východnej hranici armádu RF a to nechceme! Neoficiálne už boli na Ukrajinu spojencami dodané menšie počty stíhačiek??? My nebudeme prví ani jediní, naopak. RF nemá kapacitu na vedenie konvenčnej vojny proti NATO a použiť zbrane hromadného ničenia nemôže, lebo potom by čelila úplnému zničeniu. Prezident Francúzska dnes vyzýva ostatných spojencov na takú podporu Ukrajine, aby Rusko vojnu prehralo! To je salto mortále ešte včera mierotvorcu.
Argumenty proti sú známe menej a často sú spolitizované
Politická opozícia zdržala pripravované poslanie stíhačiek tým, že poukázala na deficit právomocí poverenej vlády konať v tento veci, ktorá vstupuje závažne do zahraničnej politiky. Mimoriadna schôdza parlamentu k prerokovaniu pripravovanému procesu poslania stíhačiek nebola ani otvorená. Rokovanie parlamentu k danej veci prebehne neskôr, s akým výsledkom nevedno.
Závažným argumentom proti je tvrdenie, že týmto je SR zaťahovaná do vojny, ktorá nie je naša! Podobne vyznieva aj tvrdenie, že s atómovou superveľmocou sa nedá žiadna vojna vyhrať a hromadením zbraní na Ukrajine sa len prilieva olej do ohňa pod kotlom, ktorý môže vybuchnúť!
NATO v Európe disponuje 550 strojmi 5. generácie Lockheed-Martin F 35 Lightning II, ktoré ešte neprešli ostrým bojovým krstom, aj preto je v príprave operácia v rámci ktorej sa 450 strojov F 35 sústredí na základniach vo východnom Poľsku a podľa vývoja konfliktu na Ukrajine budú nasadené. Prebieha výcvik ukrajinských pilotov aj pozemného personálu v USA aj v GB. K dispozícii budú aj stroje Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Mirage 2000, Panavia Tornado z Nemecka, prípadne aj F 16 a MIG 29A z Poľska. Keby nebodaj došlo k takému masívnemu zasahovaniu NATO do konfliktu, armáda RF by musela patrične odpovedať už nielen na ukrajinskom fronte, ale proti štátom združeným v NATO podľa ich zainteresovanosti!!!
Na slovenských cestách smerujúcich na Ukrajinu boli nasnímané vojenské kolóny s bojovými vozidlami pechoty M2 Bradley a tankami Abrams m1a2 čo dokazuje, že USA to s podporou vojny na Ukrajine myslia vážne, smrteľne vážne. Beda Ukrajincom a Boh ochráň zbytky Ukrajiny. Dnes navštívil Kyjev Prezident USA Joe Biden, ktorého nasleduje ťažká bojová technika + ďalšia výzbroj a výstroj za 500 miliónov USD. Prezident Zelenskyj presviedčal hosťa o nevyhnutnosti poskytnúť bojovníkom aj zbrane dlhého doletu, aby mohli definitívne zlomiť väzy zlu, ktoré prichádza z Kremľa. Keby tak mohli odpáliť rakety na Kremeľ, to by bolo radosti! Na tzv. Ramstein formáte bola rozoberaná aj požiadavka na dodanie ponoriek a vojnových lodí a zakázanej kazetovej a fosforovej munície, čo bolo zatiaľ odmietnuté.
U nás na Slovensku zatiaľ prebieha akési cvičenie orgánov CO, na Okresných úradoch sumarizujú zoznamy mužov, ktorých sa týka branná povinnosť a politici sa handrkujú o tom, či pošlú na Ukrajinu zopár odpísaných, nespôsobilých letu a nedostatočne vyzbrojených MIG-ov 29A, ktoré nebudú mať na priebeh vojenských operácií žiadny vplyv, ale zaslúžia sa o ďalší čierny bod na mape nepriateľských štátov u toho štátu (RF), ktorý naši statoční to zástupcovia ľudu – poslanci parlamentu nazvali teroristický!
Už dnes nemá konflikt na Ukrajine čo do trvania, obetí a hmotných škôd v Európe alternatívu od II. svetovej vojny, čo bude v máji 77 rokov. Vojnoví štváči sa asi nudia. Zastavme ich kým je to ešte možné!!!
a) nic take som netvrdil b) Rusko sa snazi... ...
Takisto ako sa brani Ukrajina. Alebo Ukrajina... ...
To plati, avsak ani Afganci ani Vietnamci sa... ...
" Podobne vyznieva aj tvrdenie, že s... ...
Celá debata | RSS tejto debaty